Zaburzenia przetwarzania słuchowego (auditory processing disorder- APD) to nieprawidłowości w przetwarzaniu słuchowym na poziomie neuronalnym. Problem zaburzeń przetwarzania słuchowego jest szczególnie ważny u dzieci w wieku szkolnym, gdyż może mieć poważny wpływ na osiągniecia szkolne. Dzieci z podejrzeniem upośledzenia wyższych funkcji słuchowych, mimo prawidłowych wyników badań słuchu, zachowują się podobnie jak dzieci z lekkim niedosłuchem i mają trudności z nauką ze słuchu, szczególnie w otoczeniu hałasu. Kiedy zgłosić dziecko na diagnozę? Jeśli twoje dziecko: nie potrafi dłużej utrzymywać uwagi na konkretnych zadaniach myli podobnie brzmiące wyrazy ma trudności w nauce: czytania, pisania lub języków obcych często prosi o powtórzenie pytania lub wypowiedzi ma trudności z rozumieniem dłuższych poleceń ustnych nie chce wykonywać lub wykonuje nieprawidłowo kilku etapowe polecenia, podane w jednym zdaniu ma kłopoty z przyswojeniem treści dłuższej rozmowy zdarza się, że sprawia wrażenie nieobecnego jest wrażliwe na głośne dźwięki ma problemy z określeniem kierunku, z którego dobiega głos nie przejawia zdolności muzycznych chorowało na przewlekłe wysiękowe zapalenie ucha środkowego lub na ostre zapalenie ucha, miało przerośnięty migdałek gardłowy Zaburzenia przetwarzania bodźców słuchowych bywają dodatkową przyczyną trudności w uczeniu się u dzieci z dysleksją, SLI, ADHD, autyzmem. Przed podjęciem decyzji o przeprowadzeniu testów diagnostycznych oceniających wyższe funkcje słuchowe wskazane jest wypełnienie ankiety na stronie https://neuroflow.pl/dla-rodzicow/czy-moje-dziecko-ma-apd