BADANIE SKALĄ INTELIGENCJI STANFORD BINET 5 Narzędzie SB5 to najnowszy na rynku testów psychologicznych indywidualnie przeprowadzany test oceniający inteligencję i zdolności poznawcze, odpowiedni dla badanych w wieku od 2 do ponad 85 lat. Posiada bardzo szeroki zakres zastosowania w diagnostyce psychologicznej. Może być stosowany do diagnozowania zaburzeń rozwojowych i wybitnych zdolności u dzieci i młodzieży, oceny klinicznej i neuropsychologicznej, badań umiejętności, oceny wczesnego rozwoju, diagnozy psychopedagogicznej pod kątem nauczania specjalnego, określenia stopnia niepełnosprawności. Test SB5 składa się z dwóch skal: Skali Niewerbalnej oraz Skali Werbalnej Niewerbalna skala IQ opiera się na pięciu niewerbalnych podskalach odnoszących się do każdego z pięciu czynników poznawczych badanych za pomocą SB5 (Rozumowanie płynne, Wiedza, Rozumowanie ilościowe, Przetwarzanie wzrokowoprzestrzenne, Pamięć robocza). Używa się jej do diagnozy osób słabosłyszących, a także osób z zaburzeniami komunikacji, autyzmem, trudnościami w nauce, poważnym uszkodzeniem mózgu, władających językiem polskim w sposób ograniczony z powodu pochodzenia oraz w przypadku afazji lub udaru, które negatywnie wpływają na zdolności językowe jednostki. Werbalna skala IQ składa się z pięciu werbalnych podskal odnoszących się do każdego z pięciu czynników. Wykorzystuje się ją przeprowadzając badanie skalą pełną, a także w specjalnych przypadkach badania osób z osłabionym wzrokiem, niepełnosprawnych ruchowo. Średni czas przeprowadzenia testu w Poradni pełnej skali IQ zajmuje zazwyczaj od 1,5h do 2,5h. W przypadku dzieci z obniżonym poziomem uwagi i koncentracji istnieje możliwość przeprowadzenia testu podczas dwóch spotkań.
DIAGNOZA PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO NEUROFLOW Zaburzenia przetwarzania słuchowego (auditory processing disorder- APD) to nieprawidłowości w przetwarzaniu słuchowym na poziomie neuronalnym. Problem zaburzeń przetwarzania słuchowego jest szczególnie ważny u dzieci w wieku szkolnym, gdyż może mieć poważny wpływ na osiągniecia szkolne. Dzieci z podejrzeniem upośledzenia wyższych funkcji słuchowych, mimo prawidłowych wyników badań słuchu, zachowują się podobnie jak dzieci z lekkim niedosłuchem i mają trudności z nauką ze słuchu, szczególnie w otoczeniu hałasu. Kiedy zgłosić dziecko na diagnozę? Jeśli twoje dziecko: nie potrafi dłużej utrzymywać uwagi na konkretnych zadaniach myli podobnie brzmiące wyrazy ma trudności w nauce: czytania, pisania lub języków obcych często prosi o powtórzenie pytania lub wypowiedzi ma trudności z rozumieniem dłuższych poleceń ustnych nie chce wykonywać lub wykonuje nieprawidłowo kilku etapowe polecenia, podane w jednym zdaniu ma kłopoty z przyswojeniem treści dłuższej rozmowy zdarza się, że sprawia wrażenie nieobecnego jest wrażliwe na głośne dźwięki ma problemy z określeniem kierunku, z którego dobiega głos nie przejawia zdolności muzycznych chorowało na przewlekłe wysiękowe zapalenie ucha środkowego lub na ostre zapalenie ucha, miało przerośnięty migdałek gardłowy Zaburzenia przetwarzania bodźców słuchowych bywają dodatkową przyczyną trudności w uczeniu się u dzieci z dysleksją, SLI, ADHD, autyzmem. Przed podjęciem decyzji o przeprowadzeniu testów diagnostycznych oceniających wyższe funkcje słuchowe wskazane jest wypełnienie ankiety na stronie https://neuroflow.pl/dla-rodzicow/czy-moje-dziecko-ma-apd
DIAGNOZA ORTOPTYCZNA Diagnoza ortoptyczna w naszej Poradni zawiera ocenę poszczególnych parametrów wzroku: Ostrości wzroku do bliży i dali Ruchomości gałek ocznych (ruchy śledzące oraz ruchy sakkadowe) Zakresu konwergencji Akomodacji Występowanie zeza ukrytego i jawnego Fuzji Widzenia przestrzennego Konieczne jest, aby udając się na wizytę u ortoptystki zabrać ze sobą dokumentację medyczną (w szczególności aktualną okulistyczną). Dostarczone badanie okulistyczne/ badanie wady refrakcji musi być wykonane po cykloplegii (tzw. zakropleniu) Diagnoza ortoptyczna ma na celu wykluczenie bądź potwierdzenie zaburzeń widzenia obuocznego. Nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania analizatora wzrokowego mogą przyczyniać się do obniżonej koncentracji podczas pracy w bliży. Wpływają również na trudności w nauce czytania i pisania oraz prawidłowego rozwoju innych umiejętności. Ortoptystka zajmuje się: diagnostyką widzenia obuocznego- leczeniem zeza, niedowidzenia oraz zaburzeń widzenia terapią widzenia profilaktyką wzroku współpracą z innymi specjalistami * Dodatkowo diagnoza ortoptyczna obejmuję naukę terapii domowej funkcji wzrokowych, czyli instruktażu dzieci oraz ich rodziców ćwiczeń, które mogą wykonywać w domu zarówno przed rozpoczęciem, w trakcie oraz po zakończeniu terapii. Więcej o terapii domowej funkcji wzrokowych można znaleźć pod linkiem https://skyforeyes.com
DIAGNOZA ROZWOJU PROCESÓW INTEGRACJI SENSORYCZNEJ SI Integracja sensoryczna, w skrócie określana jako SI, jest procesem przetwarzana w mózgu informacji odbieranych przez zmysły z naszego ciała w celu wykorzystania ich w codziennym życiu. U większości dzieci rozwój integracji układów zmysłu dokonuje się spontanicznie w czasie rozwoju. Zaburzenia SI objawiają się m.in. niewłaściwymi reakcjami na bodźce dotykowe ( nadmierne lub zbyt małe), nieprawidłowym poziomem uwagi, zaburzeniami koordynacji ruchowej, opóźnionym rozwojem ruchowym, rozwojem mowy, zaburzeniami zachowania, brakiem samoakceptacji lub niskim poczuciem własnej wartości. Występowanie i siłę natężenia zaburzeń SI bada się przy pomocy standaryzowanych testów, wywiadu z rodzicami i za pomocą obserwacji klinicznej. Na ich podstawie terapeuta sporządza pisemną opinię wraz z planem terapii.