Narzędzie SB5 to najnowszy na rynku testów psychologicznych indywidualnie przeprowadzany test oceniający inteligencję i zdolności poznawcze, odpowiedni dla badanych w wieku od 2 do ponad 85 lat.

Posiada bardzo szeroki zakres zastosowania w diagnostyce psychologicznej. Może być stosowany do diagnozowania zaburzeń rozwojowych i wybitnych zdolności u dzieci i młodzieży, oceny klinicznej i neuropsychologicznej, badań umiejętności, oceny wczesnego rozwoju, diagnozy psychopedagogicznej pod kątem nauczania specjalnego, określenia stopnia niepełnosprawności.

Test SB5 składa się z dwóch skal: Skali Niewerbalnej oraz Skali Werbalnej 

Niewerbalna skala IQ opiera się na pięciu niewerbalnych podskalach odnoszących się do każdego z pięciu czynników poznawczych badanych za pomocą SB5 (Rozumowanie płynne, Wiedza, Rozumowanie ilościowe, Przetwarzanie wzrokowoprzestrzenne, Pamięć robocza). Używa się jej do diagnozy osób słabosłyszących, a także osób z zaburzeniami komunikacji, autyzmem, trudnościami w nauce, poważnym uszkodzeniem mózgu, władających językiem polskim w sposób ograniczony z powodu pochodzenia oraz w przypadku afazji lub udaru, które negatywnie wpływają na zdolności językowe jednostki. 

Werbalna skala IQ składa się z pięciu werbalnych podskal odnoszących się do każdego z pięciu czynników. Wykorzystuje się ją przeprowadzając badanie skalą pełną, a także w specjalnych przypadkach badania osób z osłabionym wzrokiem, niepełnosprawnych ruchowo.

Średni czas przeprowadzenia testu w Poradni pełnej skali IQ zajmuje zazwyczaj od 1,5h do 2,5h. W przypadku dzieci z obniżonym poziomem uwagi i koncentracji istnieje możliwość przeprowadzenia testu podczas dwóch spotkań.

Zaburzenia przetwarzania słuchowego (auditory processing disorder- APD) to nieprawidłowości w przetwarzaniu słuchowym na poziomie neuronalnym. Problem zaburzeń przetwarzania słuchowego jest szczególnie ważny u dzieci w wieku szkolnym, gdyż może mieć poważny wpływ na osiągniecia szkolne. Dzieci z podejrzeniem upośledzenia wyższych funkcji słuchowych, mimo prawidłowych wyników badań słuchu, zachowują się podobnie jak dzieci z lekkim niedosłuchem i mają trudności z nauką ze słuchu, szczególnie w otoczeniu hałasu.

Kiedy zgłosić dziecko na diagnozę?

Jeśli twoje dziecko:

  • nie potrafi dłużej utrzymywać uwagi na konkretnych zadaniach
  • myli podobnie brzmiące wyrazy
  • ma trudności w nauce: czytania, pisania lub języków obcych
  • często prosi o powtórzenie pytania lub wypowiedzi
  • ma trudności z rozumieniem dłuższych poleceń ustnych
  • nie chce wykonywać lub wykonuje nieprawidłowo kilku etapowe polecenia, podane w jednym zdaniu
  • ma kłopoty z przyswojeniem treści dłuższej rozmowy
  • zdarza się, że sprawia wrażenie nieobecnego
  • jest wrażliwe na głośne dźwięki
  • ma problemy z określeniem kierunku, z którego dobiega głos
  • nie przejawia zdolności muzycznych
  • chorowało na przewlekłe wysiękowe zapalenie ucha środkowego lub na ostre zapalenie ucha, miało przerośnięty migdałek gardłowy

Zaburzenia przetwarzania bodźców słuchowych bywają dodatkową przyczyną trudności w uczeniu się u dzieci z dysleksją, SLI, ADHD, autyzmem. Przed podjęciem decyzji o przeprowadzeniu testów diagnostycznych oceniających wyższe funkcje słuchowe wskazane jest wypełnienie ankiety na stronie  https://neuroflow.pl/dla-rodzicow/czy-moje-dziecko-ma-apd

Diagnoza ortoptyczna w naszej Poradni zawiera ocenę poszczególnych parametrów wzroku:

  • Ostrości wzroku do bliży i dali
  • Ruchomości gałek ocznych (ruchy śledzące oraz ruchy sakkadowe)
  • Zakresu konwergencji
  • Akomodacji
  • Występowanie zeza ukrytego i jawnego
  • Fuzji
  • Widzenia przestrzennego

Konieczne jest, aby udając się na wizytę u ortoptystki zabrać ze sobą dokumentację medyczną (w szczególności aktualną okulistyczną). Dostarczone badanie okulistyczne/ badanie wady refrakcji musi być wykonane po cykloplegii (tzw. zakropleniu)

Diagnoza ortoptyczna ma na celu wykluczenie bądź potwierdzenie zaburzeń widzenia obuocznego. Nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania analizatora wzrokowego mogą przyczyniać się do obniżonej koncentracji podczas pracy w bliży. Wpływają również na trudności w nauce czytania i pisania oraz prawidłowego rozwoju innych umiejętności.

Ortoptystka zajmuje się:

  • diagnostyką widzenia obuocznego- leczeniem zeza, niedowidzenia oraz zaburzeń widzenia
  • terapią widzenia
  • profilaktyką wzroku
  • współpracą z innymi specjalistami

 

* Dodatkowo diagnoza ortoptyczna obejmuję naukę terapii domowej funkcji wzrokowych, czyli instruktażu dzieci oraz ich rodziców ćwiczeń, które mogą wykonywać w domu zarówno przed rozpoczęciem, w trakcie oraz po zakończeniu terapii.

Więcej o terapii domowej funkcji wzrokowych można znaleźć pod linkiem https://skyforeyes.com

 

Integracja sensoryczna, w skrócie określana jako SI, jest procesem przetwarzana w mózgu informacji odbieranych przez zmysły z naszego ciała w celu wykorzystania ich w codziennym życiu. U większości dzieci rozwój integracji układów zmysłu dokonuje się spontanicznie w czasie rozwoju.

Zaburzenia SI objawiają się m.in. niewłaściwymi reakcjami na bodźce dotykowe ( nadmierne lub zbyt małe), nieprawidłowym poziomem uwagi, zaburzeniami koordynacji ruchowej, opóźnionym rozwojem ruchowym, rozwojem mowy, zaburzeniami zachowania, brakiem samoakceptacji lub niskim poczuciem własnej wartości.

Występowanie i siłę natężenia zaburzeń SI bada się przy pomocy standaryzowanych testów, wywiadu z rodzicami i za pomocą obserwacji klinicznej. Na ich podstawie terapeuta sporządza pisemną opinię wraz z planem terapii.