DIAGNOZA NEUROLOGOPEDYCZNA Neurologopeda zajmuje się logopedyczną terapią pacjentów: z zespołami genetycznymi z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego z obciążonym okresem ciążowo okołoporodowym ze złożonymi zaburzeniami mowy i komunikacji Kiedy posyłać noworodka / niemowlaka do neurologopedy? Jeśli Twoje dziecko: denerwuje się, kręci głową lub płacze gdy dotykasz jego twarzy przejawia trudności w karmieniu doustnym (piersią lub przez smoczek) nie potrafi ssać piersi lub podczas ssania szarpie i kaleczy brodawki matki wypycha brodawkę lub smoczek wypycha język na brodę ma „ciągle otwartą” buzię, nie zwiera warg ma zaburzenia napięcia mięśniowego (obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe) nie wkłada rączek do buzi To znak, że powinieneś skonsultować się z neurologopedą. Badanie logopedyczne dziecka w wieku 0-12 m-cy – diagnoza Zadaniem neurologopedy jest zbadanie: wrażliwości twarzy na dotyk odruchów wargowych (szukania, otwierania i zwierania jamy ustnej) odruchu żuchwowego odruchu lizania odruchu wypychania odruchu ssania odruchu zwracania odruchu kąsania reakcji na bodźce akustyczne toru oddechowego długości wędzidełka podjęzykowego Kiedy posyłać dzieci do neurologopedy? Jeśli twoje dziecko: urodziło się w wyniku przedłużającego się lub skomplikowanego porodu jest dzieckiem z obciążonym okresem ciążowo okołoporodowym nie głużyło lub nie gaworzyło nie mówi lub mówi w tylko tobie znanym języku mówiło i nagle przestało lub zaczęło mówić gorzej doznało poważnego urazu (akustycznego, mechanicznego lub psychicznego) zaczęło mówić później niż inne dzieci ma obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie twarzy późno zaczęło chodzić lub nie raczkowało To znak, że powinieneś skonsultować się z neurologopedą. Badanie logopedyczne dziecka – diagnoza W naszej poradni, podczas pierwszej* wizyty zostaje przeprowadzona diagnoza według kilku metod (w zależności od wieku i możliwości dziecka): Całościowe Badanie Logopedyczne z materiałem obrazkowym (autor: Danuta Emiluta Rozya) Sprawdź jak mówię, karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi (autor: Elżbieta Stecko) W trakcie diagnozy zostaje przeprowadzony szczegółowy wywiad z rodzicem/opiekunem dziecka. Ocenia się (jeśli to możliwe): sprawność i napięcie mięśni aparatu artykulacyjnego, sposoby komunikowania się, umiejętność rozumienia i tworzenia wypowiedzi, realizację fonemów, budowę aparatu artykulacyjnego, czynności fizjologiczne w obrębie aparatu artykulacyjnego (oddychanie, odgryzanie, gryzienie, żucie i połykanie). Przeprowadza się badanie słuchu fonemowego, kinestezji artykulacyjnej oraz orientacyjne badanie słuchu. *Logopeda prowadzący diagnozę może przedłużyć proces diagnozy o jedno, dodatkowe spotkanie. Dodatkowym ułatwieniem dla logopedy jest wcześniejsze wypełnienie Szczegółowego Kwestionariusza Wywiadu.
DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA Podczas diagnozy wykonujemy: badanie funkcji oddychania badanie sprawności narządów artykulacyjnych orientacyjne badanie słuchu i pamięci słuchowej badanie słuchu fonemowego sprawdzenie nadawania i rozumienia mowy badanie wymowy pod względem poprawności artykulacyjnej
DIAGNOZA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ Zapraszamy Rodziców ze swoimi pociechami na ocenę gotowości szkolnej. Upewnij się, czy Twoje dziecko jest gotowe do szkoły! Badanie obejmuję następujące obszary: motoryka mała motoryka duża orientację przestrzenna rozwój poznawczy funkcje wzrokowo-przestrzenne funkcje słuchowo-językowe samoobsługę sferę społeczną i emocjonalno-motywacyjną dojrzałość do uczenia się matematyki Na podstawie wywiadu, obserwacji diagnostyczno-klinicznej oraz przeprowadzonych prób diagnostycznych sporządzamy pisemną opinię honorowaną przez placówki oświatowe.
DIAGNOZA PREFERENCJI ZAWODOWYCH Diagnozę preferencji zawodowych w poradni przeprowadza Psycholog, który podczas dwóch spotkań: bada poziom możliwości poznawczych Skalą Inteligencji Stanford Binet 5 przy użyciu testów psychologicznych określa predyspozycje i zainteresowania zawodowe ucznia Diagnoza ta jest szczególnie przydatna uczniom borykającym się z ukierunkowaniem swoich zainteresowań i pasji a stojącym przed wyborem szkoły ponadpodstawowej lub wybrania klasy profilowej w Liceum Ogólnokształcącym. Pomaga poznać swoje mocne i słabe strony oraz określić predyspozycje przy wyborze ścieżki zawodowej. Etapem końcowym diagnozy jest sporządzenie przez Psychologa pisemnej opinii.